Heeft de fysieke winkel nog toekomst? Of kopen consumenten straks alles online? Dat was de vraag die centraal stond tijdens de bijeenkomst van het Genootschap voor de Bakkerij op 5 juni in Amersfoort. En om maar gelijk het verlossende antwoord te geven: ja, er is nog toekomst. Maar dan moet je wel met een aantal zaken rekening houden.
Of het nou gaat om een paar schoenen of een brood: de nieuwe generatie consumenten koopt meer en vaker online. Toch blijkt uit onderzoek dat diezelfde consument in de toekomst wel graag lekker wil blijven winkelen. Hoe kunnen we tot een optimale winkelervaring komen voor een nieuwe generatie klanten?
Belangrijk om in de gaten te houden zijn de veranderingen die zich de komende jaren voltrekken, vertelt John Terra van Q&A. Adviesbureau Q&A onderzocht de winkelbehoeftes van de toekomstige generatie. Op basis van de uitkomsten hebben zij een ‘Store of the Future’ ingericht. “Rond het jaar 2024, 2025 is het kantelpunt; vanaf dan zijn de digital natives – mensen die zijn geboren in de digitale wereld – in de meerderheid in de groep van 15 tot 65 jaar. Wat dat precies voor invloed heeft, weten we niet helemaal, maar we zien al wel een paar duidelijke ontwikkelingen.”
Van winkels naar ecosystemen
Q&A heeft de veranderingen die zij op consumentengebied zien, in twaalf stappen verwoord. Dan moet je denken aan: ‘Van besteden naar bijdragen’ – consumenten verlangen steeds meer transparantie van hun producten en producenten. ‘Van transactie naar attractie’ – fysieke winkels moeten echt een belevenis zijn, anders kopen mensen steeds makkelijker online. ‘Van eindgebruiker naar vormgever’ – sportschoenen van je favoriete merk, maar door jou zelf (online of in de winkel) ontworpen.
Veel van deze ontwikkelingen laten een kentering zien in de redenen waarom consumenten nog naar een fysieke winkel komen: er moet iets te beleven zijn. Kortom: transformeer je winkel van een plek om boodschappen te doen (‘point of purchase’) naar een plaats waar de consument zich betrokken voelt en nieuwe ervaringen kan opdoen (‘point of engagement’).
Hulp van technische snufjes
Bij die veranderingen kunnen technologische ontwikkelingen helpen. Maar hoe zet je technologie effectief in om klantbeleving en hoe kun je klantbetrokkenheid verhogen? Hoe kun je digitale media integreren in een retailomgeving? Wat werkt wel en wat werkt juist niet? Q&A deed op dit vlak al veel onderzoek en experimenten. We hoeven – zeker in Nederland – niet zo ver te gaan als speciale sloten op de deur waarmee bezorgers makkelijk producten binnen kunnen afleveren zoals Amazon doet. Of dat je als bakker net zoals Habit precies weet wat je klanten nodig hebben aan voeding zodat je daarop in kunt spelen.
Gelukkig kunnen kleine veranderingen ook al helpen. Heb je op zaterdag een lange rij staan, maar ook klanten die snel een brood of koekje willen halen? Denk dan eens aan Grab&Go; afrekenen met een QR-code en je mobiel. Laat door middel van een kleine beamer zien wat zich achter in de bakkerij afspeelt. Of biedt klanten op een digitaal bord buiten de aanbieding van de dag (en als ‘ie op is, kun je ‘m zo vervangen door een andere advertentie). Kortom de techniek lijkt bijna voor niets te staan inmiddels en de klant zit er op te wachten.
Meer weten?
Tijdens de drukbezochte bijeenkomst van het Genootschap van de Bakkerij (het aantal beschikbare plaatsen was snel ‘uitverkocht’ vanwege het interessante onderwerp) presenteerde Q&A nog veel meer goede voorbeelden en technologische snufjes die het waard zijn om te delen en te inspireren. Daarom besteedt Bakkers in bedrijf in en na de zomer nog meer aandacht aan dit onderwerp, online en in het blad. Wil je ondertussen zelf alvast op zoek naar meer informatie, dan kun je terecht op de website van de Store of the Future of bekijk het filmpje over de testwinkel in Den Haag.
Bron: Dit artikel is eerder verschenen op Bakkers in bedrijf.